7 jan 2024

América! Galow-Ya!

Het zal zo'n tien jaar geleden zijn dat ik voor het eerst bij een vriend in Kubuneh kwam. De 'weg'  ..altijd weer de vraag hoe je zoiets  moet noemen wat van rood zand is, soms mul, soms hard, soms ribbelig als een wasbord,  en op en neer en van links naar rechts slingert.  Die weg dus, was destijds aan een kant geflankeerd door een uitgebreide zandafgraving. Amerika!! riep ik verrast uit. Amerika! Rocky Mountains in miniatuur!  En nu hobbelden we - ik kwam net met Malang van de tandarts -  weer door dat landschap. Alleen waren nu overal huizen en compounds gebouwd en kreeg je slechts  even een doorkijkje naar dat rode afgegraven landschap in de verte. We waren op weg naar Erika die een hulppost opgezet heeft met apotheek. Het is zondag en ze werkt zowaar niet, zegt ze even later als ik haar opbel.

 Het zoeken naar Galow-Ya - exotischer konden ze het niet bedenken - gaat als van ouds. Raampje open, groeten in het Mandinka en je kunt weer tien meter verder. Dan blijkt dat je weer terug moet. Weer vragen. Een prachtige vrouw met oranje hoofddoek is mijn slachtoffer. Nee, echt weer terug hoor!  Even snel op de foto en dan slaan we toch maar iets rechtsafferigs in. 
Ik: " is this a road Malang?".. 
Hij: "Of course Tin". 
Is het eerst nog breed als een fietspad, al gauw wordt het een geitenpaadje. Toch maar even bellen. Geen gehoor. Doorrijden dan maar, want het is ons in zowel gebrekkig Frans als Engels, als Mandinka te verstaan gegeven. Wie ben ik om dat in twijfel te trekken? Met één wiel hoog in de met metershoog gras begroeide berm en met één wiel ergens diep beneden op het geitenpaadje  ( wat doen die andere twee wielen eigenlijk.. volgen zeker..) wring ik de jeep langs een schier eindeloze betonnen fence vooruit. Als we de beloofde Baobabtree in de verte zien ben ik blij.  Even normaal rijden om op adem te komen. En dan staan we voor de ijzeren gate van Erika's compound. Hèhè, dat was weer dát...
Later , aan de koffie met oliebollen, vertelt Erica  dat het geitenpaadje al jaren niet meer gebruikt wordt omdat er een betere weg is.     ( wordt vervolgd)
 

2 opmerkingen:

  1. Hoe zit het eigenlijk met navigatiesystemen? Werkt dat daar ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Behoorlijk goe! Mowt ik wel mn internet router meenemen..

      Verwijderen

Reactie formulier bericht

terug in de tijd..

Malang was zeven, ik zestig jaar ouder. Bij zijn geboorte reden om te beslissen dat ik zijn oma zou zijn. Niet nadat zijn moeder zich door p...